Krátký přehled vývoje dítěte do 3 let v oblasti řeči, sociálního kontaktu a zrakové a pohybové koordinace.
Věk dítěte | Vlastní vývoj řeči | Sociální kontakt, koordinace zraku a ruky (motorika) | Čemu věnovat pozornost |
1 měsíc | vydává krátké hrdelní zvuky
umí různé typy pláče |
chvilku sleduje hračku
přestane plakat, když se na něj někdo podívá uklidní se, je-li vzato do náruče |
reaguje na zvuk zvonku |
2-4 měsíce | broukání a vrnění složené ze samohlásek, souhlásek a zvuků
umí se hlasitě smát |
umí spojit ruce
sleduje očima osoby a předměty pohybující se v jeho zorném poli umí se usmát |
děti na celém světě bez ohledu na jazyk, i neslyšící děti, si broukají podobným způsobem |
5-7 měsíců | „žvatlání“ (kanonické): dítě si hraje se slabikami, vědomě opakuje řetězce slabik: mamama, bababa, nanana…
rozmanité množství zvuků a intonací |
natahuje ruce a chytá předměty
přendává si hračku z jedné ruky do druhé bouchá s ní o stůl udrží dvě kostky rozlišuje známé tváře |
neslyšící děti řeč nenapodobují, když si dítě nebrouká nebo nežvatlá, může to být známka opoždění ve vývoji řeči nebo známky jiného typu vývojového opoždění |
8-10 měsíců | „papouškování“ (spojování a opakování různých slabik): dítě se snaží napodobit řeč dospělých: mama, maja, papa…
počátky porozumění řeči (rozumí slovům, jako jsou názvy hraček, poznává jednotlivé osoby podle jména, rozumí slovu „ne“…) |
dokáže uchopit malý předmět (korálek) palcem a ukazováčkem
zkouší postavit hrad z kostek umí „paci, paci, pacičky“ |
hlasový projev dítěte se stále více podobá projevu v rodném jazyce |
11-12 měsíců | řetězce slabik se stále více podobají slovům
řeč je úmyslně namířena k určitým osobám umí říci 1–3 slova plní jednoduché příkazy podporované dalšími gesty |
vkládá kostky do krabice
zkouší postavit věž ze dvou kostek |
existují velké rozdíly v dovednostech expresivnosti dítěte: jsou děti, které ještě neumějí říct nic a naopak jsou děti, které už pár slov říci umějí. |
13-18 měsíců | průměrně umí dítě říci v tomto věku asi 10 slov
umí ukázat, co je na obrázku dokáže splnit příkazy: „Polož to sem.“ rozumí zákazu „ne“ jedno slovo dítěte nahrazuje celou větu „dej“ = dej mi míč, mami + gesto = maminko, dej mi to |
staví věž z 2–4 kostek
dokáže signalizovat své fyziologické potřeby |
v této době by mělo dítě umět vyslovit alespoň jedno slovo, kterému bude okolí rozumět |
19-24 měsíců | skládá jednoduché dvouslovné výrazy
používá především podstatná jména používá a vyslovuje od 50 do 170 slov začíná používat zájmena: já, ty, moje (někdy nesprávně) |
otáčí stránky, kartičky
kreslí vodorovné a svislé čáry staví vláček |
hodně gestikuluje a používá mimiku |
2 roky | skládá věty ze 2–3 slov
číslice: jeden, dva, tři často používá slůvko „ne“ (nechci, to ne) používá zájmeno „se“ (umyji se, hraju si) slovní zásoba: 50–300 slov splní příkaz složený ze dvou částí („kde je míč“, „dej mi míč“) |
pomáhá dospělým v každodenních činnostech
pomáhá uklízet hračky |
ve větách převažuje expresivní oznámení |
3 roky | skládá věty z 3–4 slov
umí říci, jak se jmenuje a zná své pohlaví pokládá jednoduché otázky zkouší zpívat a učí se krátké říkanky |
jezdí na tříkolce
dokáže stát chvilku na jedné noze postaví věž z 8–9 kostek nakreslí kolečko a křížek rozpoznává některé barvy |
3leté dítě má právo zaměňovat hlásky znělé a neznělé, (voda = fota, bouda = pouta)
jeho řeč by měla být srozumitelná pro okolí ze 75 %. |
Zpracováno v částečné spolupráci s klinickými logopedy: Mgr. Barbara Wisniewska, PaedDr. Irena Cudlínová